יום שבת, 26 במאי 2012

טיפים: הרגלים לאפקטיביות (Stephen Covey)



7 ההרגלים של אנשים אפקטיביים במיוחד (ע"פ Stephen Covey, יועץ בעל שם עולמי בנושא של אפקטיביות אישית)




1. היה פרואקטיבי


פרואקטיביות – משמעה שכבני אדם אנו אחראים לחיינו. התנהגותנו, היא פועל יוצא של החלטותינו, ולא של תנאים שבהם אנו נתונים. יש לנו יכולת להכפיף רגשות לערכים. בידנו היוזמה והאחריות לגרום לדברים שיתרחשו. אנשים ריאקטיביים, לעומת זאת, מושפעים מסביבתם הפיזית: כאשר מתייחסים אליהם יפה, הם מרגישים בטוב. אך אם לא מתייחסים אליהם יפה, הם מתגוננים. אנשים ריאקטיביים בונים את חייהם הרגשיים על פי התנהגותם של אחרים, ובכך מחזקים את חולשות הזולת ונותנים בידו שליטה. הפרואקטיביים מושפעים גם מגירויים חיצוניים, אך תגובתם לגירויים היא בחירה או תגובה שבסיסה ערכי.

ניתן להמחיש את הבדל הגישות במשפטי יום יום:




הצעות ליישום:


  • במשך יום האזן לשפת הדיבור שלך ושל אנשים אחרים. האם אתה משתמש לעיתים קרובות במשפטים ריאקטיביים?
  • חשוב על חוויה שאתה עשוי לחוות, ולאור נסיונך העבר, עשוי להתנהג באורח ריאקטיבי. סקור את החויה בהקשר של מעגל ההשפעה שלך. כיצד היית יכול להתנהג באורח פרואקטיבי?
  • נסה את המבחן הפרואקטיביות בן 30 ימים. מה שעליך לעשות, זה לפעול רק בתחום מעגל ההשפעה שלך. הבטח הבטחות קטנות וקיים אותן. היה מודל ולא מבקר. אל תתרץ את חולשותיהם של אחרים או חולשותיך. כשאתה שוגה, הודה בשגיאה, תקן אותה למד ממנה מיד.

2. צפה את הסוף מראש

לצפות את הסוף מראש - משמעו הבנה בהירה של יעדי החיים מן ההתחלה. כלומר, לדעת לאן אתה הולך על מנת להבין טוב יותר היכן אתה נמצא היום, וכדי שצעדים שתנקוט תמיד יהיו בכיוון הנכון. הקביעה "צפה את הסוף מראש" מבוססת על העיקרון שהכל נברא פעמיים: כל דבר הוא פרי יצירה מנטלית שלנו ואח"כ יצירה פיסית. לדוגמא לפני שתבנה בית – תראה אותו בדמיונך, תחשוב איזה סוג בית אתה רוצה, אח"כ תשרטט ורק אחרי שחשבת על כל הפרטים ביסודיות, רק אז אתה מתרגם את התוכנית למלט ולאבנים.

הצעות ליישום:

  • הקדש כמה דקות לכתיבת תפקידיך השונים כפי שאתה רואה אותם היום (בעל, בן, אב, אח, חבר, מהנדס, מנהל) האם אתה מרוצה ממה שמשקפת מראת חייך?
  • פנה לעצמך זמן מיוחד, שבו תשתחרר מפעילותך היומיומית, והתחל לעבוד על הצהרת המשימה האישית שלך.
  • חשוב על פרוייקט כלשהו שתצטרך לבצע בעתיד הקרוב, רשום את התוצאות, שאליהן היית רוצה להגיע ואת הצעדים הדרושים להשגתן.


3. קבע לך את סדר הקדימויות


עליך להפעיל את הרצון העצמאי במטרה להיות אדם שציר חייו סובב סביב עקרונות. זוהי עשייה היומיומית, מרגע לרגע.
ניהול אפקטיבי – משמעה לקבוע סדר קדימויות ולהיות בעל משמעת פנימית חזקה על מנת לדבוק במטרה. אי אפשר להגיע למטרה כלשהי בלי משמעת פנימית – יכולת להכפיף את רגשותיך, את דחפיך את מצב רוחך לערכים אלה. 
כשמדובר על ניהול העצמי, אנשים, בד"כ מגיבים לעניינים הדחופים. ואילו עניינים חשובים, שאינם דחופים דורשים יוזמה רבה יותר, פרואקטיביות רבה יותר. אנחנו מוכרחים לפעול ע"מ לנצל את ההזדמנויות העומדות בפנינו, לגרום לדברים לקרות. אם איננו פועלים עפ"י הרגל מס' 2, אם לא ברור לנו סדר עדיפויות שלנו בחיים – מה חשוב ואילו תוצאות רצויות לנו, אנו נוטים להיענות לנושאים הדחופים (שלרוב חשובים הרבה פחות).

הצעות ליישום:

  • זהה פעילות שלדעתך הזנחת בחייך – כזו, העלולה להשפיע משמעותית על חייך מבחינה אישית/מקצועית. רשום אותה על הדף והתחייב לבצעה.
  • שרטט את טבלת ניהול הזמן, ונסה להעריך איזה אחוז מזמנך אתה מבלה בביצוע מטלות דחופות/לא דחופות וחשובות/לא חשובות. אח"כ תעד את ניצול הזמן שלך משך שלושה ימים בפרקי זמן של 15 דקות. באיזה מידה דייקת בהערכתך? האם אתה מרוצה מניצול זמנך? מה עליך לשנות?
  • ערוך רשימה של תחומי אחריות שאתה יכול להאציל, ורשימת אנשים שלהם תוכל להאציל אחריות, או שאותם תוכל להכשיר לקבל אחריות בתחומים אלה. קבע מה נדרש לתחילת תהליך האצלה או הכשרה.
  • ארגן לעצמך את השבוע הקרוב. התחל בציון תפקידיך ומטרותיך לשבוע, אח"כ תרגם את המטרות לתכנית פעולה ספציפית. בתום שבוע הערך באיזו מידה הצליחה תכניתך לתרגם את ערכיך העמוקים ואת כוונותיך לפעילות יומית, ובאיזו מידה ניהגת ביושר אישי כלפי אותם ערכים וכוונות.
  • קבל על עצמך מחויבות להתחיל לארגן את חייך על בסיס שבועי וקבע לעצמך זמן קבוע לשם כך.
4. חשוב WIN-WIN

מנצח/מנצח - פירושו של דבר ראית החיים כמפעל שיתופי ולא כזירת תחרות, שהסכמים או פתרונות מועילים לשני הצדדים ומספקים את רצונם. כשמגיעים לפתרון מסוג זה, יש לכל אחד מהצדדים תחושה טובה לגבי ההחלטה, והם מרגישים מחויבות לתכנית הפעולה.
חשיבה ברוח מנצח/מנצח היא אמונה בקיומה של חלופה השלישית. היא איננה דרך שלך ואיננה דרך שלי אלא דרך טובה יותר, נעלה יותר.

הצעות ליישום:

  • חשוב על אינטרקציה צפויה, שבה תנסה להגיע להסכם או לנהל משא או מתן על פתרון כלשהו. התחייב לשמור על איזון בין אומץ לב לבין התחשבות. 
  • ערוך רשימת מכשולים המונעים בעדך מלהשתמש בפרדיגמה של מנצח/מנצח לעיתים קרובות יותר. קבע מה אפשר לעשות בתחומי מעגל ההשפעה שלך להסרת מקצת מכשולים.
  • בחר מערכת יחסים אחת לדוגמא, שבה היית רוצה להגיע להסכם של מנצח/מנצח. נסה להעמיד את עצמך במקומו של צד אחר, וכתוב במפורש מהו, לדעתך, הפתרון הנראה לו. אחר כך, ציין, אילו תוצאות ייחשבו בעיניך לניצחון. פנה אל הצד האחר ושאל אותו אם ירצה לתקשר עד שתגיעו להסכם ולתוצאות שיועילו לשניכם.
  • זהה שלוש מערכות יחסים חשובות בחייך. ציין מהו המאזן, לפי הרגשתך, בכל אחד מחשבונות בנק הרגשות של מערכות יחסים הללו. כתוב מס' דרכים, שבהן תוכל "לעשות הפקדות" בכל חשבון.
  • התעמק בתסריטי חייך. האם מוטבעת בהם אוח מנצח/מפסיד? כיצד משפיעים התסריטים האלה על יחסי גומלין שלך עם אחרים? התוכל לאתר את המקור העיקרי לתסריט? האם תסריטים אלה מועילים לך במציאות היומיומית של חייך?
5. בקש להבין תחילה ואחר כך להיות מובן


כדי להיות אפקטיביים בתקשורת הבין אישית, אין די בטכניקה. יש לבנות את המיומנות של הקשבה האמפתית המושתתת על אופי המקרין, פתיחות ואמון.

מרבית האנשים אינם מקשיבים מתוך מטרה להבין, הם מקשיבים מתוך כוונה להשיב. הם מדברים או מתכוננים לדבר. הם מסננים הכל במסננות של הפרדיגמות שלהם, ומשליכים את סיפור חייהם על חיי האחר.



"עברתי בדיוק את אותו דבר. תן לי לספר לך את החוויה שלי". כשמדבר מישהו, אנו מקשיבים בד"כ באחת מארבע רמות:
א. אנו עשויים להתעלם ממנו, לא להקשיב לו כלל.
ב. אנו עשויים להעמיד פנים שאנחנו מקשיבים ולבסוף לענות: " כן, כן, כן, נכון מאוד".
ג. אנו עשויים להקשיב בהקשבה סלקטיבית, ולשמוע רק חלקים מהשיחה. אנו נוהגים כך לעיתים קרובות כשמאזינים לפטפוטיו הבלתי נלאים של ילד קטן.
ד. ייתכן שנקשיב בדריכות, נשים לב לדברים הנאמרים ונמקד בהם אנרגיה.

מעטים בלבד נוהגים עפ"י רמה החמישית, רמת ההקשבה הגבוהה ביותר, הקשבה אמפתית. הקשבה האמפתית (מן המילה אמפתיה – הזדהות נפשית) חודרת למסגרת ההתייחסות של האחר. אתה רואה את העולם, כפי שהאחר רואה אותו, אתה מבין את הפרדיגמה שלו, ואיך הוא מרגיש, דרך דברים שהאדם אומר, דרך שפת גופו וכו'. הצורך הגדול של המין האנושי, אחרי הישרדות פיסית, זוהי הישרדות הפסיכולוגית, כלומר הצורך להיות מובן, לקבל אישור וחיזוק, לקבל תוקף ולזכות בהערכה. כשאתם מקשיבים למישהו באמפתיה, אתם מעניקים לו מרחב פסיכולוגי. לאחר שסיפקתם את הצורך חיוני זה, אתם יכולים להתמקד בנסיון להשפיע עליו או לפתור את בעיותיו. הצורך הזה במרחב הפסיכולוגי מטביע את חותמו על התקשורת בכל תחום מתחומי החיים.

חשבון בנק של רגשות – זוהי מטאפורה, המתארת את מידת האמון שנבנה במערכת יחסים. זוהי הרגשת הביטחון שיש לך במחיצתו של אדם אחר. כשאני מפקיד בחשבון בנק של רגשות שלנו אדיבות, כנות, טוב לב, מחויבות שלי אליך – אמונך בי גובר. אני יכול אפילו לשגות אך אותה רמת האמון שנבנתה תפצה על שגיאותיי. לעומת זאת, אם אני נוהג בזלזול, חוסר אדיבות, מגיב תגובות יתר, מתעלם, מועל באמון, מאיים או מתנשא, סופי להגיע למשיכת יתר בחשבון בנק הרגשות שלי. רמת האמון שוקעת. ומה הברירה שנותרה בידי?
אני הולך בשדה מוקשים. אני חייב לנהוג בזהירות בכל מילה שאומר. אני במתח, אני מגן על אחוריי ועסוק במאבקי כוח.

הצעות ליישום:

  • בחר מערכת יחסים שבה אתה חש שחשבון בנק הרגשות נמצא בחובה. נסה להבין ותאר בכתב את המצב מנקודת מבטו של האחר. בהזדמנות קרובה הקשב כדי להבין, והשווה את מה שאתה שומע לדברים שכתבת. מה מידת התקפות של השערותיך? האם הבנת באמת את נקודת מבטו של האחר?
  • שתף אדם קרוב במושג "אמפתיה"(הזדהות). ספר לו /לה שאתה מבקש לעבוד על הקשבה אמיתית, ובקש משוב כעבור שבוע. איך הייתי? איך הרגיש האחר?
  • נסה לשים לב איך אנשים אחרים מתקשרים. כסה את אוזניך לכמה דקות ורק תתבונן. אילו רגשות באו לידי ביטוי שלא בדרך מילולית?
  • בפעם הבאה שתציג את עמדתך, התבסס על אמפתיה. תאר את השקפת עולמו של הצד האחר כפי שהוא היה מתאר אותה או טוב ממנו. אחר כך נסה להציג את נקודת מבטך כך שתובן במסגרת ההתייחסות של האחר.
6. חפש דרך לסינרגיה


הסינרגיה, שיתוף הפעולה, כשהוא מובן כהלכה, הוא הפעילות הנעלה ביותר בחיים – היא מבחנם האמיתי וביטוים הנאמן של כל ההרגלים האחרים יחד. סינרגיה - פירושה שהשלם גדול יותר מסכום חלקיו. אנו יוצרים חלופות חדשות – משהו שלא היה קיים קודם לכן. אך על מנת להתחיל ברוח של הרפתקנות, רוח של גילוי ויצירתיות, יש צורך בביטחון עצמי עצום. יהיה עליך לנטוש את אזור הנוחות של הסביבה המוכרת ולהתייצב לנוכח מרחבים החדשים של הלא-נודע. אפשר לראות את הסינרגיה בטבע, כאשר שתי פיסות עץ יכולות לשאת משקל רב יותר מן המשקל שכל פיסת עץ יכולה לשאת בכוחות עצמה. השלם גדול מסכום חלקיו.

הצעות ליישום: 

  • חשוב על מישהו שדעותיו בדרך כלל שונות משלך. חשוב על דרכים להשתמש בשונות זו כקרש קפיצה לפתרונות שיהיו חלופה שלישית. חפש אולי מהן דעותיו בנוגע לעניין או לבעיה עכשוויים, ונהג כבוד בדעות שתשמע. 
  • ערוך רשימה של אנשים המרגיזים אותך. האם הם מייצגים דעות שונות, שהיו עשויות להוביל לסינרגיה, לו היה לך ביטחון פנימי רב יותר, ולו גילית הערכה לשונות זו? 
  • בפעם הבאה שתעמוד לפני העימות או מחלוקת, נסה להבין את הדאגות שבבסיס עמדתו של האחר. התייחס לדאגותיו בדרך יצירתית ומועילה לשני הצדדים.
7. שפר את יכולתך האישית. עקרונות ההתחדשות העצמית המאוזנת


הרגל זה מקיף את ההרגלים האחרים שבפרדיגמת שבעת ההרגלים, כיוון שהוא מאפשר את קיומם של כל האחרים. תהליך ההתחדשות מוכרח לכלול התחדשות מאוזנת בכל ארבעת הממדים של טבענו: הפיסי, הרוחני, המנטלי, והחברתי רגשי. ההתחדשות תגיע לאפקטיביות אופטימלית, רק כשמטפלים בכל ארבעת

הממדים בתבונה ובדרך מאוזנת:








ככל שאתה משתפר בממד אחד, כך גדלה יכולתך בכל הממדים האחרים. שבעת ההרגלים של אנשים אפקטיביים במיוחד מביאים לסינרגיה מוחלטת בין הממדים הללו. התחדשות בכל ממד שהוא תגביר את יכולתך לחיות לפחות ברוח הרגל אחד מתוך שבעת ההרגלים.

הצעות ליישום:



  • ערוך רשימה של פעילויות שיעזרו לך לשמור על כושר גופני טוב, כאלה שיתאימו לסגנון חייך ושתוכל להנות מהם לאורך זמן.
  • בחר אחת מן הפעילויות וציין אותה כמטרה במשבצת התפקיד האישי שלך לשבוע הבא. בסוף השבוע הערך את הביצוע שלך. אם לא השגת את מטרתך, האם הסיבה לכך היא שדחית אותה מפני ערך גבוה יותר באמת? או שמא לא הפגנת די יושר אישי כלפי ערכיך?
  • ערוך רשימה דומה של פעילויות מחדשות בממד הרוחני והמנטלי שלך. באשר לממד החברתי – הרגשי, ציין אילו מערכות יחסים היית רוצה לשפר, או אילו נסיבות ספציפיות, שבם ניצחונות ציבוריים, יתרמו לרמת האפקטיביות שלך. בחר פריט אחד בכל אחד מהתחומים וציין אותו כמטרה לאותו השבוע. בצע והערך.
  • קבל על עצמך מחויבות לרשום פעילויות ספציפיות, שנועדו לשפר את יכולתך האישית בכל ארבעת הממדים בכל שבוע, לעשותן ולהעריך את ביצועיך ואת התוצאות.

מבוסס על סיכום הספר "שבעה הרגלים של אנשים אפקטיביים במיוחד" מאת סטיבן קובי ע"י ילנה גלוזמן, יועצת חנוכית, מקיף רבין, באר שבע:

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה